منتظر تابستانی گرم و سوزان باشید | تهران و ۴ استان در صدر کم‌بارش‌ها | پیش‌بینی سال پرمحصول کشاورزی در این بخش کشور

منتظر تابستانی گرم و سوزان باشید | تهران و ۴ استان در صدر کم‌بارش‌ها | پیش‌بینی سال پرمحصول کشاورزی در این بخش کشور

به گزارش همشهری آنلاین، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی درباره وضعیت دما و بارش خردادماه اظهار کرد: خرداد چندان م

به گزارش همشهری آنلاین، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی درباره وضعیت دما و بارش خردادماه اظهار کرد: خرداد چندان ماه پربارشی در ایران نیست و انتظار داریم بارش در ماه جاری تقریبا در حد نرمال باقی بماند، هرچند به‌ویژه در نیمه دوم این ماه چندان باران نمی‌بارد. دما طی خردادماه به‌طور متوسط یک تا ۲ درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر آن، تابستانی گرم‌تر از وضعیت نرمال انتظار داریم.

بارش‌های فروردین و اردیبهشت ۶۰ درصد بیش از نرمال

وی با اشاره به بارش‌های ماه‌های گذشته گفت: بارندگی‌های فصلی خوشبختانه طی فروردین و اردیبهشت خوب و بارش به‌طور متوسط حدود ۶۰ درصد بیش از حد نرمال بود و تا حد زیادی توانست کمبود بارش در فصل پاییز و نیمه اول فصل زمستان را جبران کند. در کل ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت خوشبختانه ماه‌های خیلی خوبی از نظر بارش بودند به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه بارش‌های فراتر از نرمال زیادی ثبت شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: مشکل ما به‌ویژه در استان‌هایی است که یا بارش‌های داخلی کمی دارند یا متاثر از بارش‌های کشورهای همسایه هستند. البته با بارش‌های اخیر شرایط بهتر شد.

۵ استان در صدر کم‌بارش‌ها

وی با بیان اینکه دامنه‌های جنوبی البرز از شمال غرب تا شمال شرق به‌طور نسبی کم‌بارش هستند که شامل تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی می‌شوند، گفت: استان‌های تهران، سمنان و قزوین از نظر کم‌بارشی در بالاترین رتبه قرار دارند، به‌گونه‌ای که بارندگی در استان‌های قزوین و سمنان تا ۴۰ درصد و در استان تهران حدود ۳۶ درصد کمتر از وضعیت نرمال بوده است. البرز نیز چون حوضه مشترک با تهران دارد می‌تواند در دسته کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گنجانده شود.

به گفته وظیفه، وضعیت بارش در استان‌های قم و مرکزی نیز چندان رضایتبخش نیست.

سال پرمحصول کشاورزی در غرب کشور

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بارش‌های بهاره توزیع خیلی خوبی داشته است، اظهار کرد: سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های واقع در غرب و شمال غرب از نظر بارش وضعیت مطلوبی داشته‌اند و خوشبختانه بارندگی در آن‌ها در حد نرمال و فراتر از نرمال بوده است بنابراین انتظار می‌رود از نظر کشاورزی سال پرمحصولی داشته باشیم.

وظیفه در پایان درباره وضعیت دمای اردیبهشت ماه گفت: میانگین دمای هوا طی ماه گذشته در حد نرمال تا فراتر از حد نرمال بود و بی‌هنجاری دمایی شدید نداشتیم.